Jaké změny čekají provozovatele e-shopů?

Rok 2023 je rokem velkých změn, zejména pro e-shopy. Nová pravidla mají za cíl zamezovat nekalým praktikám, kterých se někteří provozovatelé na svých zákaznících dopouštějí.

Slevy už nebudou tak velké

První velká změna se týká uvádění slev. Slevy budou mít jednotná pravidla a rozhodně mezi ně nepatří účelové navyšování cen před slevovou akcí. Novela zní jasně. Obchodník musí jako původní cenu uvést tu nejnižší z cen, za níž se výrobek prodával v posledních třiceti dnech před zlevněním. Tato novela nebude platit jen pro výrobky, které mají krátkou dobu spotřeby nebo rychle podléhají zkáze.

Uživatelské recenze

Někteří obchodníci si recenze na své výrobky nebo služby píšou sami. S tím už je také konec. Podle nových pravidel musí obchodník uvádět, jakým způsobem zajišťuje pravost uživatelských recenzí. Tato novela se ovšem netýká jenom e-shopů, ale i online tržišť, srovnávačů zboží a aukčních portálů.

Pokud provozovatel e-shopu uvede, že recenze výrobku nebo služby pochází od spotřebitele, který zboží skutečně použil, bez toho, aniž by přijal opatření sloužící k ověření toho, zda je recenze skutečně pravá, hrozí mu pokuta. Stejně tak hrozí pokuta tomu, kdo falešnou recenzi zveřejní nebo zadá napsání recenze jiné osobě, aby recenzi napsala a zkreslila za účelem propagace výrobku nebo služby na sociálních sítích.

Odbavování košíku

Mnohé e-shopy svým zákazníkům při odbavování vybraného zboží v košíku automaticky zaškrtávají políčka, která nabízejí dárkové balení, pojištění zásilky nebo případně jiné zboží, které by se zákazníkovi mohlo hodit. Nově však musí zůstat tato zaškrtávací políčka prázdná s tím, že pokud o něco z toho bude mít zákazník zájem, zaškrtne si je sám. Podnikatel tedy podle novely nesmí požadovat další platbu, než tu, kterou je spotřebitel povinen uhradit na základě hlavního smluvního závazku, pokud k další platbě před uzavřením smlouvy sám spotřebitel nedal výslovný souhlas.

Záruční doba

Záruční doba zůstává nezměněna, stále bude platit, že soukromá osoba dostává záruční lhůtu v trvání dvou let. V prvním roce se ovšem může spotřebitel domáhat reklamace, když existuje zákonná domněnka, že vada existovala už při převzetí výrobku. Dosud lhůta pro tento důvod reklamace trvala pouhý půlrok. Jakmile první rok uplyne, pak už je na samotném spotřebiteli, aby dokázal, že vada byla na zboží již od samého začátku. To se však v praxi dokazuje velmi obtížně.

Personalizace cen

Pokud obchodník přizpůsobuje cenu osobě spotřebitele (např. dle demografických parametrů), musí o tom zákazníka informovat.

Dodání zboží

Změna se týká i dodání zboží, kdy je povinnost dodat zboží ve sjednaném čase, nejpozději však do třiceti dnů. Obě strany se ale samozřejmě mohou dohodnout i na delším dodání.

Objednávkové tlačítko

E-shop dále musí výslovně informovat zákazníka o tom, že objednávkou se zavazuje k zaplacení zboží.

Provozovatel e-shopu rovněž musí zákazníkovi sdělit obsah všeobecných obchodních podmínek ještě před uzavřením kupní smlouvy.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Nákupní košík
Přejít nahoru