Prodej firmy


Prodej firmy

Chcete prodat svou firmu? Poradíme vám, jak na to

Firmu můžete prodávat z nejrůznějších důvodů. Někdy hraje roli syndrom vyhoření, jindy příliš mnoho práce, kdy se člověk rozhodne věnovat ho raději rodině nebo svým koníčkům.

Jaké způsoby prodeje firmy vůbec existují?

V případě, že jste osoba samostatně výdělečně činná, přichází v úvahu pouze smlouva o prodeji společnosti. V případě obchodní společnosti může jít například o převod obchodního podílu, případně akcií. Dále je možné také společnost rozdělit nebo přeměnit na jiný typ společnosti.

Když už se pro tak důležitý životní krok rozhodnete, zajistěte, aby o něm vědělo jenom nejužší vedení společnosti, které je nutné do prodeje společnosti zapojit. Jakmile informace o prodeji společnosti unikne mezi široké okolí, může se snadno stát, že to sníží hodnotu firmy. Také tím můžete poškodit její dobré jméno v očích svých zákazníků, ale i dodavatelů.

Stanovit cenu sami nezvládnete

Nejdůležitější je pro vás při prodeji cena, za kterou společnost prodáváte. Ocenění společnosti je ovšem velmi náročnou a odbornou činností, která vyžaduje znalosti mnoha ekonomických dat a komplexních analytických metod. Cenu ovlivňují nejen aktuální výsledky společnosti, ale také kvalita zaměstnanců, kapitál společnosti nebo cash-flow.

Je dobré si k prodeji společnosti přizvat externího poradce, který má na celou věc nezávislý a nezaujatý pohled. Takový člověk slouží k tomu, aby zhodnotil vaši situaci nejenom očima prodávajícího, ale také kupujícího. Externí poradce vám pomůže vytipovat vhodný okruh potenciálních zájemců a účastní se všech jednání, vyjednává podmínky transakce. Tento poslední bod je jedním z těch vůbec nejdůležitějších. Často jsou s ním spojeny probdělé noci, popuštěné emoce i stres a úzkosti. Jako prodávající si musíte stanovit jasná pravidla a vytyčit meze, za něž nikdy nechcete jít. A i s tímto problémem vám pomůže externí poradce. Externí poradce sice něco stojí, a není to málo, ale díky němu máte vyšší šance získat za svou společnost více peněz a mnohem rychleji také získáte kontakty na vhodné investory.

Přechodné období a finální fáze

Důležitou roli hraje i takzvané přechodné období. V něm dochází k přechodu vlastnických vztahů i k převodu kompetencí mezi prodávajícím a kupujícím. Přechodné období bývá rozčleněno do několika fází, na kterých se dohodnete společně s kupujícím.

Ve finální fázi prodeje firmy přichází na řadu papírování, které nikdo nemá rád, ale rozhodně je zapotřebí. Jakmile budete mít s kupujícím definované všechny podmínky prodeje, je na čase povolat právníka či právníky, kteří vám vytvoří smlouvy a další dokumentaci na míru všem vašim požadavkům, případně i požadavkům kupujícího. Je ovšem záhodno mít vyřešeno i to, jak bude částka za prodej firmy uhrazena.


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..