Pokud jste podnikatel nebo se jím chcete stát, měli byste v první řadě umět vypočítat marži. Jestliže ani nevíte, co to je, natož jak se počítá, pak zbystřete. Marže není zisk, ačkoliv si to mnozí z nás myslí.
Když prodáváte zboží nebo služby a jednáte s dodavateli, pak byste si měli marži umět spočítat. Až to dovedete, zvládnete určit zboží, které je rentabilní, a které nikoliv. Když si marži spočítat nezvládnete, riskujete, že při obchodování s vašimi výrobky a službami budete prodělávat. A to nejspíš nechcete.
Co je marže?
Marže je rozdíl mezi tržbami a náklady na prodané zboží. Jde tedy o rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou. Vždy se počítá takzvaně shora, tedy z prodejní ceny zboží. A prodejní cena zboží je taková cena, kterou utržíte za prodané zboží. Ale není to čistý zisk. Aby se o čistý zisk skutečně jednalo, musí být marže ponížena o náklady, které jsou s prodejem vašich výrobků nebo služeb spojené. Za takové náklady lze považovat například nájem obchodních prostor, cenu skladování zboží nebo například cenu za dopravu.
Vzorec pro výpočet marže je následující:
Marže = (prodejní cena – skladová cena) / prodejní cena x 100 (vyjádřeno v %)
V praxi to tedy znamená následující:
Prodejní cena zboží je 2300 korun. Skladová cena je 2000 korun.
(2300 – 2000) / 2300 x 100 = 13,04 %
Hodnota 13,04 % vyjadřuje, kolik jste vy jakožto obchodník na prodeji zboží vydělal.
Co je přirážka?
A teď si ještě povíme, co je to přirážka. Přirážka vyjadřuje podíl z ceny, který si obchodník přidal k nákupní ceně. Ta se používá ve chvíli, kdy naceňujete zboží. Obchodník si určí, jakou procentní přirážku k nákupní ceně přičte a nakonec tímto číslem nákupní cenu vynásobí. Rozdíl je v tom, zdali je výpočet prováděn shora nebo zdola.
Vzorec pro přirážku vypadá následovně:
Přirážka = (prodejní cena – skladová cena) / skladová cena x 100 (vyjádřeno v %)
Příklad z praxe:
Prodejní cena je 2300 korun, skladová cena 2000 korun.
(2300 – 2000) / 2000 x 100 = 15 %
V tomto případě tedy obchodní přirážka činí 15 %.
Znát hodnotu nákladů a nákupní cenu je základ úspěchu.
Než si začnete vypočítávat marži, musíte znát nákupní cenu, za kterou výrobky pořizujete. Dále ale musíte mít dobře zmapované i své náklady. Do pořizovací ceny ovšem nelze započítávat jenom peníze, které jste odevzdali dodavateli, ale i práci a čas spojený s doručováním výrobků, rozmístění na prodejních místech a v neposlední řadě je důležité brát v potaz i náklady režie a to hlavně kvůli poplatkům, které jsou spojeny s obchodováním služeb a výrobků na internetu.
Pokud se vám s marží nechce počítat ručně, pak máte možnosti využít i online kalkulačku marží nebo přirážek, případně jiných výpočtů, které souvisejí s podnikáním.