Máte v hlavě skvělý podnikatelský nápad? V tom případě máte kus práce hotovo. Teď je ale důležité naplánovat svůj projekt tak, aby skutečně fungoval a vydělával. Jak na to?
- Sestavte si jasný plán
V první řadě si musíte odpovědět na několik důležitých otázek.
- Za jakým účelem jste svůj projekt vymysleli?
- Co od něj očekáváte?
- Do kdy chcete svůj cíl splnit?
- Kolik na to máte dostupných finančních prostředků?
- Kdo bude ve vašem týmu?
Až budete znát odpověď na všechny výše uvedené otázky, můžete se pustit do plnění vašich snů a plánů.
- Zapomeňte na detaily
Ty v začátcích podnikání nejsou nijak zvlášť důležité. Vše stačí takzvaně odhadnout. Raději plánujte v trochu hrubším provedení. Bohatě vám do začátku bude stačit, když si určíte nástin svého plánu. A až tento plán vymyslíte, pak si sepište, jakým způsobem ho naplníte, co k jeho splnění budete potřebovat, kolik vás to bude zhruba stát a kolik času si na tento plán dáváte.
- Vyberte si správnou metodu řízení projektu
Ve fázi zahajování projektu si určete, jakou metodou budete svůj projekt řídit:
- Agilní řízení – spočívá v tom, že se projekt vyvíjí takzvaně za pochodu
- Waterfall postupy – v tomto případě si každý krok musíte přesně naplánovat dopředu
- Využijte k plánování projektů software
Profesionální nástroj na řízení projektů vám ušetří spoustu času a starostí. K čemu by takový software mohl být zrovna vám? Tak například:
- máte přehled o tom, kdo na čem zrovna pracuje a kolik mu to zabralo času
- víte, kolik peněz co stojí
- snadno delegujete práci
- aplikace na řízení projektů je snadno dostupná, kdykoliv potřebujete, i na vašem mobilním telefonu
- můžete tak efektivně pracovat na dálku
- každý úkol má jasně daný termín
- jednoduše si zapisujete poznámky i připomínky
- jste se svými spolupracovníky neustále v kontaktu
- Transparentnost a komunikace
Každý, s kým spolupracujete, byl měl vědět, proč dělá to, co dělá. Lidé by měli vědět, s jakým cílem projekt vznikl, jaké budou jednotlivé kroky a plány. Z tohoto hlediska je velmi důležité pořádat pravidelné týmové porady. Také se musíte vždycky přesvědčit, že každý člen vašeho týmu ví, na čem má zrovna dělat a že je mu všechno jasné. V zadávání úkolů buďte struční. Když chcete někomu zadat úkol nebo mu vysvětlit nějakou připomínku, nemusíte k tomuto účelu používat hromadnou konverzaci. Zkontaktujte se jen s člověkem, kterého se připomínka nebo daný úkol týká. Když bude i ostatním členům týmu chodit všechno, co máte na srdci, brzy z toho budou všichni otrávení a nakonec nikdo nebude vědět, co má dělat. Ideálním komunikačním nástrojem je například Slack, který umožňuje týmové i jednotlivé konverzace. Za nevhodné komunikační nástroje jsou považovány e-mail, Facebook Messenger, Instagram nebo Telegram. Vždyť dnes existuje tolik chytrých nástrojů, s nimiž můžete mít svůj projekt pod kontrolou a zároveň vám umožní komunikovat efektivně.