Reklamace výrobku: Vše, co potřebujete vědět

Stává se to každému z nás. Občas si koupíme něco, co potřebujeme z nejrůznějších důvodů vrátit. Buď je zboží poškozené nebo se nám nehodí či už máme podobné. Ale víte, kdy skutečně můžete výrobek reklamovat a jakým způsobem?

Délka záruční lhůty se liší

Každý výrobek podléhá takzvané záruční době. Záruční doba obvykle trvá 24 měsíců od převzetí zboží, v některých případech vám může prodejce tuto lhůtu prodloužit, musí to však být stanoveno v kupní smlouvě. Rovněž vám může být záruční lhůta prodloužena tím, že si ji při koupi zboží zaplatíte. Je-li zboží zakoupeno v kamenné prodejně, pak začíná reklamační lhůta běžet dnem nákupu zboží. Na e-shopu začíná běžet ode dne, kdy zboží převezmete. Zároveň, pokud jste nakoupili zboží na e-shopu, můžete do čtrnácti dnů ode dne převzetí zboží od smlouvy odstoupit a zboží bez udání důvodu vrátit.

Zákazník musí specifikovat, co chce

Reklamaci je možné uplatnit v kterékoliv provozovně prodávajícího. Může se stát, že nakoupíte zboží v Brně, ale bydlíte v Plzni. Možná má ale prodejce nějakou bližší provozovnu v okolí vašeho bydliště a tím pádem nemusíte jezdit zpátky do Prahy, ale můžete navštívit tuto bližší provozovnu. Také můžete reklamovat zboží u autorizovaného servisního střediska výrobce, které je uvedeno v záručním listu. Jakmile reklamaci uplatníte, nechte si od servisního střediska vystavit písemné potvrzení o reklamaci zboží. To by mělo obsahovat datum reklamace, důvod, proč zboží reklamujete a taktéž požadovaný způsob vyřízení reklamace. Můžete požadovat výměnu zboží, zboží nové anebo vrácení peněz.

Jak reklamaci řešit?

Reklamaci lze tudíž vyřešit hned několika způsoby. Kromě opravy zboží, dodání nového zboží nebo vrácení peněz lze požadovat také slevu. Pokud se ale jedná jen o nepodstatné porušení smlouvy, pak spotřebitel nemá nárok na vrácení peněz.

Jakmile je výrobek reklamován, prodlužuje se záruční lhůta automaticky o dobu, po kterou je zboží v opravě. V případě výměny výrobku za nový ale nezačíná běžet nová záruční lhůta, stále pokračuje ta původní.

Prodejce má na základě zákona povinnost o reklamaci rozhodnout ihned. Je-li ale reklamace složitější, pak do tří pracovních dnů. Odstranění vady nebo jiný způsob řešení reklamace musí proběhnout co nejrychleji, nejpozději do třiceti kalendářních dnů. Lhůta začíná běžet v den následujícím po dni, kdy kupující zboží reklamoval.

Odstoupení od kupní smlouvy

Poruší-li prodejce tuto třicetidenní lhůtu, pak má kupující nárok na odstoupení od kupní smlouvy a na vrácení peněz. Samozřejmě má prodejce možnost reklamaci odmítnout, ale musí to písemně odůvodnit. To se stává například ve chvíli, kdy kupující reklamuje výrobek, jehož vada vznikla nevhodným používáním.

Kupující rovněž může odstoupit od smlouvy ve chvíli, kdy reklamuje stejnou vadu několikrát za sebou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..