Google Analytics (zkráceně GA) je nástroj od společnosti Google, který umožňuje vlastníkům webových stránek získávat statistická data o uživatelích svého webu. Díky této službě je možné sledovat aktuální i historickou návštěvnost, chování uživatelů a jejich vlastnosti; konverze, prodeje a další. Statistiky ukazují, že téměř 50 % webových stránek užívá ke sledování návštěvnosti právě Google Analytics, což z něj dělá nejpoužívanější nástroj v této oblasti služeb
Cena
Existují dvě verze – základní, bezplatná (Standard) a placená (Premium), přičemž už základní verzi je možné využívat pro komerční i nekomerční účely. Omezení oproti placené verzi se týká především limitů a kvót pro požadavky na server – u základní verze se jedná o 10 milionů, u placené o 1 miliardu hitů za měsíc. Zpracování požadavků nad tento rámec není zaručeno. Další omezení je aktuálnost dat – podrobně je možné v základní verzi sledovat pouze data starší 24 hodin, u placené již starší 4 hodin.
Premium verze je dostupná pouze v několika státech světa – USA, Kanada, Francie, Německo, Španělsko, Velká Británie a Japonsko – v Česku tedy zatím není.
Pro zavedení GA je potřeba se nejdříve přihlásit k účtu analytics a zde zkopírovat tzv. fragment měřicího kódu, jenž je nutno umístit na každou stránku, která se má měřit. Je doporučeno fragment vkládat do záhlaví nebo zápatí v případě WordPress webu obvykle na místo tomu určené v šabloně. Měřící kod lze samozřejmě i umístit bez ohledu na šablonu.
Návštěvnost jednotlivých stránek
- tok uživatelů – pohyb uživatelů na serveru
- zdroj – odkud uživatelé přišli (Seznam, Google, přímý přístup přes adresní řádek…)
- klíčová slova – na základě jakého zadání do vyhledávače se uživatelé dostali na daný server
- míra opuštění – kolik procent uživatelů opustilo danou stránku
- čas strávený na stánce
Systém
- prohlížeč (Chrome, Firefox…)
- operační systém (Windows, Linux, iOS, Android…)
- poskytovatel služeb
- rozlišení obrazovky
- zařízení (PC, tablet, mobil – rozlišeno na jednotlivé modely)
Po další aktivaci a úpravách je možné sledovat i demografické údaje:
Demografické údaje
- jazyk
- země/území (odkud se uživatelé připojili)
- město (odkud se uživatelé připojili)
zdroj:wikipedia.org