Jak na inventuru a účetní závěrku?

Vrchol sezony mají majitelé e-shopů již za sebou a teď je čeká jen ta méně příjemná stránka a tou je účetní závěrka. S letošním rokem ale také přichází hned několik novinek, které se k účetnictví a podnikání obecně vážou.

Povinná roční inventura

Všichni vlastníci e-shopů jsou ze zákona povinni provést inventuru alespoň jednou za rok. Kdo neví, k čemu taková inventura slouží, pak jde o to, k určitému dni zjistit skutečný stav majetku a závazků a také je nutné oficiálně zaznamenat, co na skladě vám zbývá za zboží a v jakém počtu. Inventuru dělíme na:

  • Fyzickou – je zapotřebí zkontrolovat a spočítat všechno zboží, které máte fyzicky na skladě, a porovnat ho s údaji, které vedete v elektronické podobě; pokud vám zboží fyzicky nepřebývá ani nechybí, pak je všechno v pořádku
  • Dokladová – ta se týká majetku a závazků, které nelze přepočítat `fyzicky`

Víte, co jsou skladové nároky?

Skladové nároky vám ukazují, kolik kusů zboží a jakého typu máte založené v objednávkách. To znamená, že jde o takové zboží, které je sice ještě fyzicky přítomné na skladě, ale už je připraveno k zabalení a vyexpedování k zákazníkovi. I skladové nároky je nutné brát při inventuře v potaz.

Co všechno patří mezi uzávěrkové operace?

  • odpisy majetku
  • zaúčtování inventarizačních rozdílů
  • zaúčtování opravných položek a rezerv
  • zaúčtování časového rozlišení a dohadných položek
  • zaúčtování kurzových rozdílů
  • zaúčtování splatné a odložené daně

Na co nesmíte letos zapomenout?

Jako každý rok i letos platí, že veškerou inventarizaci, kterou provedete, musíte uchovávat po dobu alespoň pěti let. Co se však mění, je výše limitu pro povinnou registraci k placení DPH.

  • Plátcem DPH se musí stát každý podnikatel, který má obrat za předchozí rok vyšší než 2 miliony korun

Další změna se týká paušálního režimu. Nově se dělí podle výše příjmů hned do třech pásem. Od výběru daného pásma se následně odvíjí i výše měsíčních záloh na zdravotní a sociální pojištění a také daň z příjmů. V prvním pásmu zaplatí podnikatel s příjmy do 1 milionu korun 6208 Kč. V druhém pásmu, kdy má podnikatel příjmy do 1,5 milionu korun, zaplatí 16 000 Kč. A třetí pásmo, které je pro podnikatele s příjmy do 2 milionů, má stanovenou paušální daň na 26 000 Kč. Výhodou placení paušální daně je ovšem to, že podnikatel nemusí podávat daňové přiznání ani žádné jiné přehledy.

Podnikatelé už v roce 2023 také nemusí řešit elektronickou evidenci tržeb. Konec EET potvrdil svým rozhodnutím Senát Parlamentu České republiky dne 15. prosince 2022.

E-shopům může s inventarizací i účetnictvím pomoci digitalizace, která spočívá například v automatickém párování plateb, automatizaci v případě rozesílání e-mailů zákazníkům nebo skladové hospodářství, které lze snadno napojit na čtečku EAN kódů. Tyto nástroje dnes nabízí již většina platforem poskytující technické řešení e-shopů.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Nákupní košík
Přejít nahoru