Co je marketplace a jaké v Česku existují?

Marketplace je místo, kde najdete úplně všechno pod jednou střechou, tou virtuální samozřejmě. A určitě některé z českých marketplaces znáte i vy.

Výkladní skříň internetu

Marketplace neboli tržiště je internetová platforma, na které se sdružují všemožné výrobky od nejrůznějších e-shopů a obchodů. Jde však o to, že marketplace sám o sobě zboží nenakupuje a ani ho nepřeprodává. Marketplace je tedy internetovou výkladní skříní, která zákazníkům zprostředkovává zboží od prodejců. Některé marketplaces dokonce nabízejí zboží od zákazníků zákazníkům, jiné zase prodávají zboží své i zboží jiných prodejců. A pak existuje i marketplace, který nabízí zboží přímo od výrobců nebo výhradních dovozců, kteří zastřešují prodej konkrétní značky v daném státě. Těm se říká vendoři.

Relativně snadná reklama

Chce-li prodejce prodávat zboží přes marketplace, je zapotřebí splnit několik důležitých požadavků. Jedním z nich je, že musí prodávat nějaké zboží. Dále musí být prodejce plátcem DPH a každé zboží musí mít svůj vlastní EAN. A to není vůbec jednoduché, neboť lidé, kteří prodávají například hand made produkty, většinou EAN k ničemu jinému nepotřebují. Navíc se za EAN musí pravidelně platit. Nemluvě o tom, že stojí čas vůbec takový EAN získat. Ceny si také určuje sám prodejce, může mít proto stejné ceny jako na svém e-shopu nebo naopak nižší či vyšší. Pro některé malé nebo začínající prodejce může být marketplace dobrou reklamou a možností, jak se relativně rychle zviditelnit.

Provize je jedinou nevýhodou

Je však nutné počítat s tím, že provozovateli markeplace budete platit provizi za zprostředkování nákupu. Výše provize se odvíjí od druhu zboží, které budete přes marketplace nabízet. Na druhou stranu je výhodou, že skutečně platíte provizi až za prodané zboží, nikoliv za to, že zákazník na zboží klikne. Musíte si ovšem umět dobře spočítat marži tak, aby se vám prodej přes marketplace vyplatil.

Od té doby, co na svět udeřila koronavirová pandemie, je marketplace na vzestupu. V době, kdy musely být kamenné prodejny zavřeny, a lidé neměli jinou možnost než nakupovat na e-shopech, se museli prodejci přeorientovat na online trh. Nic jiného jim ani nezbylo, pokud chtěli, aby jejich byznys přežil.

České marketplaces

V České republice máme hned několik významných marketplaces. Tím bezpochyby největším je Alza, která neprodává jen elektroniku, ale také knihy, drogerii, módní doplňky nebo potraviny či kancelářské potřeby. Dalším z velkých marketplaces je Aukro, které už dávno není jenom platformou pro zboží z druhé ruky. Oblíbený je i marketplace Mall, Pilulka, Zalando nebo Zoot. K formě marketplace směřuje také Heureka.

Co prodávat?

Ptáte se, jaké zboží je možné v rámci marketplaces prodávat? Prakticky jakékoliv kromě legislativně upravených komodit, tedy například zbraní, tabákových výrobků či erotických pomůcek. Každý marketplace má pochopitelně jiná pravidla, která se mění v závislosti na legislativách jednotlivých zemích, v nichž působí. Nemáte-li zboží, které nabízíte na marketplace, skladem, pak je nutné o době expedice informovat poskytovatele tržiště, aby zákazníky mohl o možnostech doby dodání zboží zpravit.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..