Košík

Jak prodat rukodělné výrobky

  • 12.1.2020
  • Blog
  • Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Jak prodat rukodělné výrobky

Existuje digitální svět a v jeho stínu téměř neviditelně si žije ten tradiční. Zatímco první je reprezentován digitálními daty jako jsou XML, dropshippingem či API, tak ten druhý osobními vztahy, poctivou ruční prací a vysokou kvalitou výrobků.

Na internetu je spousty návodů jak prodávat na internetu, ale vesměs jsou domněnky či informace co se hodí do jiných oborů, ale ne do rukodělné výroby. Já dlouhá léta prodával rukodělné výrobky do zahraničí, od loutek, přes výrobky z porcelánu až po panenky. Panenky jsem prodával porcelánové, konkrétně ty z Uherského Brodu.

V zásadě potencionální zákazníky si můžete rozdělit na 4 skupiny

1, ti co panenku koupí že se jim líbí.

+ neznají cenu a tak sem tam akceptují i zvýšenou
-je jich málo a prodej jim je spíše o náhodě

2, muzea, spolky

+ to jsou nejlepší zákaznici, většinou nechtějí jen jednu (obvykle jednu vystaví, další mají v depozitáři či na půjčování dalším institucím)
– nedostanete se k nim bez referencí tj. jestliže nemáte jméno tak právě tu se projeví síla obchodníka, kterého si vyplatí od určitého obratu najmout.

3, krajané

+ chtějí nějakou připomínku domova, či mnohdy chtějí tuto připomínku potomci emigrantů kteří hledají své kořeny
– senzitivní na cenu

4, sběratelé a fanoušci bohemistiky

+ asi nejpočetnější skupina zákazníků, mnohdy to od tebe sami kupují i na kšeft a většinou se s nima jedná nejlépe.
– velmi senzitivní na cenu

Parkrát jsem tu zmínil cenu a má zkušenost je následující. Většina zákazníků akceptuje cenu kolem 150 dolarů, o něco méně jsou ochotni jít na 180-200 a velmi vyjímečně odemne někdo bral nad 250 dolarů. Jednak toto není konečná cena (musíte připočítat par desítek dolarů poštovné a v mnoha zemích i taxy) a druhak je to maximum co se semtam podařilo prodat.

Cena

Můžete třeba argumentovat, že máte větší podíl ruční práce než produkty do 150 dolarů, nebo že oni jsou něco jiného když jsou z materiálu xy, ale reálně drtivá masa klientů to nepozná, popřípadě je to nezajímá. Mnohdy právě nákupčí z institucí mají jen obecné zadání ve smyslu, chceme např. krojovanou panenku z centrální evropy a reálně jim je mnohdy jedno zda bude od vás nebo od konkurence. Potřebují to třeba jen na nějakou výstavu a o detaily až tak nejde.

Co Vám může pomoci obhájit vyšší cenu:

+ dobrá success story k produktu
+ tradice, ideálně několik generací
+ opravdu ruční proces výroby, ideálně co nejméně unifikovaný
+ kvalitní zpracování a co nejlepší materiály

A ještě jednu věc je si třeba uvědomit, možná v CZ nemáte tolik konkurence, ale třeba krojované panenky se dělají též na Slovensku a v Bulharsku a jsou bohužel též kvalitní. Měl jsem je v ruce. A samozřejmě výrazně levnější.

Pro vás do budoucna určitě doporučuji mít stránky ideálně s eshopem (ikdyby jste měli obchodníka), mít též EN ver. stránek a nějaký normální název co dokáže potencionální zákazník ze zahraniči vyslovit či napsat do google. Či ještě lépe mít jedny české a jedny zahraniční s jiným názvem, ale to trošku už leze do peněz 🙂 Ty zahraniční Vám jednak pomůžou v prodeji a druhak jako reference pro případné zákazníky, kteří si takto ověří že existujete. Zvláště instituce to dělají.

Co se týče platebních metod, jestliže chcete prodávat třeba do států tak jednoznačně PayPal. Prodal jsem tam tisíce výrobků a drtivá většina šla přes PayPal, Stripe etc… jsou možná z pohledu obchodníka bezpečnější (na reklamace), ale zákazníci preferují PayPal a vy chcete zákazníky. Co se týče prodeje na různých marketplace jako jsou Etsy, Ebay atd, tak úplně marné to není, ale zároveň už to není jako dříve, velké prodeje tam neuděláte. Ale je dobré tam být, budete vidět a budete dohledatelný.