Košík
hosting

Jak na PBN

Dnes si něco povíme o fenoménu PBN, ale nebojte, nebude to jeden z těch článků jak vydělat miliony za pár kliků. Dříve byl PBN obrovský buzzword a to hlavně v anglosaském světě. U nás to moc nefrčelo, jen občas se o tom objevil článek v různých life stylových magazínech o netu.

Co to je PBN

PBN je zkratka pro Private Blog Network, aneb po česku odkazová farma. U nás samozřejmě je spousty odkazových farem, ale ty fungují trochu jinak. Taknějak po česku. Reálně tedy vedou odkazy na všechny možné weby, který si to zaplatí a samozřejmě i mezi sebou. Skutečná PBN funguje trochu jinak. Když použiji neužívanější citaci, tak PBN je

 

Síť soukromých blogů (PBN) je síť autoritativních webů, které se používají k vytváření zpětných odkazů pro jeden web. Jedná se o seznam nesouvisejících webů, které všechny odkazují na jednu centrální doménu, aby jí předaly rovnost odkazů a vylepšily její hodnocení.

 

z definice tedy plyne, že se jedná o síť magazínů která nám má pomáhat vytáhnout cílovou stránku do popředí vyhledávačů. Zní to trošku jako SEO magie, ale ve skutečnosti se o nic takového nejedná a je to regulární optimalizační technika. Jistě nejednoho čtenáře napadne, když je to taková skvělá věc tak proč to má tak mizernou pověst.

Jak vznikla PBN

Pro vysvětlení je nutné se vrátit hluboko do minulosti. Před mnoha lety v době kdy se SEO tak jak jej známe dnes neexistovalo to fungovalo tak, že čím více měla stránka zpětných odkazů tím byla ve vyhledávání výše. Nehledělo se na kvalitu, ale hlavně množství. Google to ze začátku myslel dobře. Řekl si: když si spousty lidí myslí, že je to dobré a odkazuje na to, tak to asi dobré bude a dáme to ve vyhledávání nahoru.

Jenomže tak to fungovalo pouze v pionýrských dobách, než z toho začal být byznys. Brzo spousty spekulantů objevilo, že to jde dělat hromadně. A tak výrobci webu či šablon pro WordPress začali prodávat odkazy v patičce. Z pohledu tvůrce šablony i inzerenta to fungovalo skvěle. Čím více instalací šablony, tím více zpětných odkazů. Jediný kdo to tak skvěle neviděl byl Google, protože na přední stránky vyhledávání se začalo dostávat až podezřele moc MFA webů a jiných odpadů. A tak řekl dost. Začal tyto praktiky postihovat a pomocí známého Google dance penalizovat weby.

V SEO agenturách si podrbali mazané hlavy a výsledkem byl nápad na PBN. Začla vznikat hromada těchto sítí a pro Google se problém s odkazy začal brzo opakovat, tentokrát ještě okořeněn další pro něj nepříjemností. Jak internet rostl a sítí bylo spousty, tak začla mezi nimi růst konkurence. Velká PBN (desítky tisíc webů) to řešila tak, že v rámci růstu návštěvnosti sítě začala spekulovat na Google trends. Na nejhledanější slova začala vznikat spousta umělých článků, a to zpětně ovlivnilo to co se hledá. A Google řekl opět dost, a zařadil i tuto techniku mezi zakázané praktiky, a celá sada těchto zákazů a doporučení se po čase objevila pod označením Google Panda.

Po přečtení výše uvedených řádků si říkáte, a tak skončil příběh z historie internetu o PBN, ale tak jednoduché to není. Na jednu stranu je zde již hodně staré doporučení Google, ale na druhou stranu když se nad tím zamyslíte tak: Jaké má možnosti Google odhalit privátní síť blogu? Ve skutečnosti moc možností nemá a tak ve světě poslední rok, dva začíná opět renesance PBN sítí.

Jak vytvořit diskrétní Private Blog Network

Protože to nechceme Google ulehčovat, je nutné dodržovat pár základních pravidel při tvorbě této odkazové sítě.

  1. domény – dříve se doporučoval nákup domén u různých registrátorů, protože panovala obava že na základě stejných registračních údajů by mohl být vlastník odhalen. Toto byla vždy spekulace a nikdy se neprokázalo, že by toto vedlo k odhalení vlastníka PBN. Dnes je ta obava ještě méně relevatní, protože většina informací o vlastníkovi je v registru skryta a to i pro Google. Doporučuji též kombinovat nové domény a domény s historií. Na ty historické je již odkazováno a celá síť pak působí mnohem důvěryhodněji.
  2. hostingy – ideální je používat různé a dbát na to aby jste měli co nejvíce IP adres. Některé hostingové společnosti této poptávce vychází vstříc a nabízí takzvané Seo hostingy. Jestliže plánujete menší síť není nutné jít do takto sofistikovaného řešení, stačí sdílený hosting. Paradoxně masové hostingy jako je Wedos, jsou pro toto nejlepší protože mají na serverech mnoho různých webů a tak ty vaše nebudou nápadné.
  3. tvorba webu – tam se opět vyplatí vsadit na masovost. Takže jako technické řešení je WordPress to nejlepší co můžete najít. Jestliže nemáte čas, tak se vyplatí najmout nějakého freelancera aby Vám je vytvářel, nebo si již nějaké hotové můžete zakoupit u mne v e-shopu.  Třetí možnost si je vytvářet sám. Kdo je maximálně paranoidní, tak použije výchozí šablonu, kdo chce stavět promyšlenější síť tak si vytvoří vzorový master, který bude používat u dalších webů. Nejde o to aby každý web vypadal stejně, to rozhodně ne, ale o používání stejných pluginů, stejné šablony a stejné logiky. Velmi Vám to pomůže při správě webů což je věc na kterou se často zapomíná. Samotné weby můžete odlišit rozmístěním prvků, barvami a samozřejmě obsahem.
  4. obsah – opět máte několik možností. Nejlevnější možnost je vše si psát sám. Jelikož se doporučuje aspoň jeden článek týdně na každý web, tak v případě desítek webů to narůstá do obrovského množství článků co by jste museli napsat každý měsíc. Ne každý na to má čas, chuť a i schopnosti. O něco dráže vyjde si články koupit. Jelikož u nás článek vyjde na 30-50 Kč té nejnižší kvality, tak se vyplatí sáhnout po zahraničí. Zde můžete koupit packy tisíců článků za pakatel a pak už to zbývá přeložit. V zásadě stačí použít Google translator a překlad trochu učesat. Nejdražší možností je si nechávat články psát. Je to sice nejdražší, ale jistota unikátnosti je naprostá.
  5. obrázky – teoreticky jde samozřejmě použít vždy unikátní, ale není to nutné. Stačí používat běžné obrázky z fotobank, tam je jistě že je používají desítky dalších webu.

A ještě pár rad na závěr

Tvořte PBN v co nejvíce příbuzném oboru. Aby to mělo nějaký efekt a Google měl pocit, že linky k něčemu jsou musí pocházet z příbuzných stránek. Takže když máte například web o hardware, nemá smysl mít jednu stránku o zvířátkách, další o politice a další třeba o realitách. Mnohem více dává smysl mít stránku o technice, software či výrobcích hardware. A na tyto stránky pak můžete odkazovat z veřejných domén třetího řádu. U nás tedy například ze známých wz.cz nebo třeba levne-webovky.cz. Takže ve výsledku si můžete pak představit výslednou síť jako pyramidu. Nejníže máte domény třetího řádu. Ty odkazují na vaší PBN síť a ta odkazuje na cílový web. Jak vidíte vytvořit vlastní síť privátních blogu není nic těžkého, stačí pouze dodržet pár základních pravidel a pak se jen radovat z plodů pilné práce.

Leave a Comments

 

Your email is safe with us.
*
*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..